WAT IS MINDFULNESS?

Letterlijk betekent mindfulness 'opmerkzaamheid'. Mindfulness is aandacht die open en helder het huidige moment waarneemt, zonder oordeel. Het is aandacht die ons bovendien uitnodigt tot vriendelijkheid en mildheid.


MINDFULNESSTRAINING

Tijdens de mindfulnesstraining leer je bewust aanwezig te zijn. Het is een training die je leert om meer in het hier en nu te zijn op een accepterende manier. Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Onze gedachten hebben de neiging uitstapjes te maken naar het verleden en de toekomst. Mindfulness betekent dat je uit die malende gedachtemolen stapt en met een open blik de wereld in kijkt. Wat hebben je zintuigen je nu, op dit moment te vertellen? Mindfulness maakt je bewust van je gevoelens en behoeften en het helpt om op een kalme manier te reageren. Er ontstaat ruimte tussen de waarneming en je reactie. Daardoor wordt het mogelijk om doordachter en vrijer op een situatie te antwoorden in plaats van in een onbewuste reflex te reageren. Je leert met volle aandacht te schakelen tussen actie en reflectie, tussen 'doen' en 'zijn'.

HOE ZIET DE TRAINING ERUIT?

De mindfulness training biedt een manier om mindfulness in je leven te verankeren en het te blijven oefenen. In acht wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltemiddag, doe je begeleide aandachtsoefeningen, lichaamsoefeningen en oefeningen om het bewustzijn van het hier en nu in het dagelijks leven te vergroten. Ook zijn er oefeningen gericht op het anders omgaan met stress, pijn en vermoeidheid, en is er uitleg over de samenhang tussen stress en negatief denken. De kracht van de training ligt mede in het dagelijks doen van de oefeningen. 


Mindfulnesscoaching

Tijdens de acht weekse training word je je bewust van veel automatisch gedrag en vaak ook van overtuigingen en strategieën die daaronder liggen. Gewoonten en patronen van jezelf onder ogen zien is niet altijd makkelijk en het kan zijn dat je dingen tegenkomt die lastig voor je zijn. Dan kan het prettig zijn om na de training nog één of meerdere coachsessies te hebben en individueel dieper te kijken. Ook kan deze mindfulnesscoaching je helpen om mindfulness te blijven beoefenen na de mindfulnesstraining. Als je, in plaats van de mindfulnesstraining in groepsverband, individueel de mindfulnesstraining zou willen volgen is die mogelijkheid er (in overleg).


Op http://aandachttraining.info/ vind je alle achtergrondinformatie over mindfulness, mindfulnesstraining, het programma, doelgroepen, effecten die wetenschappelijk bewezen zijn, deelnemersreacties en diverse suggesties en tips.


Data trainingen

De training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en wordt gegeven door Ingrid Stroobach, gecertificeerd mindfulnesstrainer. Voorafgaand aan de training vindt een vrijblijvend kennismakings- en intakegesprek plaats. Na afloop is er de mogelijkheid voor een individueel evaluatiegesprek.

De training bestaat uit:

  • acht bijeenkomsten van 2 ½ uur en een stiltemiddag (4 uur)
  • de training wordt in groepen van minimaal 5 en maximaal 12 personen gegeven.

Data mindfulness training:

Najaarstraining 2018:

  • 5, 12, 19, 26 oktober
  • 2, 9, 16, 23, 30 november


Alle data, met uitzondering van de stiltemiddag, zijn op de vrijdagochtend van 9.30 tot 12.00 uur

Lokatie:    Yogacentrum Anjali: voormalige basisschool de Springschans

Adres:         Sluisweijdt 9, 1851 EM Heiloo


De stiltemiddag vindt plaats in de Berkeley in Bergen

Nesdijk 20H, Bergen

www.deberkeley.nl


Kosten

De kosten voor de mindfulnesstraining, inclusief het digitale werkboek (PDF-bestand) en audio- bestanden (MP3- bestanden) met oefeningen bedragen:

  • particulier: 360 euro (inclusief BTW)
  • bedrijf: 450 euro (exclusief BTW)

De 8 weekse MBSR training kan in het aanvullend pakket van de zorgverzekeraar geheel of gedeeltelijk vergoed worden. Raadpleeg daarvoor de polisvoorwaarden.

Voorwaarden: De training moet gegeven worden door mindfulnesstrainers die VMBN lid categorie 1 zijn (Deining voldoet aan deze voorwaarden). Ook moet de deelnemer een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts hebben. Informeer vooraf bij uw zorgverzekeraar.

U kunt ook overwegen om uw werkgever te vragen om een vergoeding. Het is niet ongebruikelijk dat werkgevers bijdragen in de kosten voor preventie of behandeling van psychische klachten (bijvoorbeeld in het geval van een burnout). Ook kunnen de kosten soms gedeclareerd worden in het kader van een persoonlijk ontwikkelingsplan.

Informatie over vergoeding van de mindfulnesstraining bij de zorgverzekeraar zie: http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/mindfulness


Mindfulness en wetenschappelijk onderzoek

Mindfulness is een evidence based training voor iedereen die gemakkelijker met klachten en obstakels wil leren omgaan, bewuster en met minder stress wil leren leven.

In de afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar effecten van mindfulness meditatie. Het leidt tot betere weerbaarheid tegen stress, een betere immuunfunctie, een betere mentale gezondheid, minder depressieve klachten en beter sociaal functioneren.

Een recent onderzoek (Santarnecchi, 2014) laat zien dat het doen van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) trainingsprogramma leidde tot structurele veranderingen in de hersenen en tot een significate vermindering van psychologische klachten op terreinen van onder andere angst en depressie.  Ook vrij recent deden Eberth en Sedlmeier (2012) een meta-analyse naar de effecten van mindfulness meditatie. Zij vonden grote verschillen van mindfulness-meditatie op verschillende variabelen. Ook vonden zij veel verschil in effect tussen een compleet MBSR programma en pure meditatie, waarbij MBSR vooral bijdroeg aan welbevinden en pure meditatie vooral aan mindfulness.

Zie voor een overzicht van het wetenschappelijk onderzoek onder andere http://www.aandachttraining.info/detraining/research.html.